Israeli Metrological Society

הכנס הבינלאומי השני למטרולוגיה (תורת המדידה)

מגמות ויישומים במעבדות כיול ובדיקה, 4-6 נובמבר 2003, אילת

ד"ר איליה קוסלמן, מנהל מדעי, מעבדה לאומית לפיזיקה

את הכנס פתח יו"ר הכנס דר' א. שנהר שהציג את המרצה הראשון מר מיכאל רצון, חבר כנסת וסגן שר התעשייה, מסחר ותעסוקה.

בדבריו ציין מר רצון שמאז ימי המלך שלמה ומלכת שבא, שימשה אילת כמקום מיוחד לבוא אליו. הוא אמר שהיה זה רעיון טוב של מארגני הכנס להזמין את הנוכחים לצאת מהשגרה היומיומית במכוני המחקר והמעבדות ולהחליף דעות, רעיונות וכיוונים עתידיים בעיר יפה ומבודדת זו. מאז קיום הציויליזציה היה צורך במדידות. מדידות אמינות היו תמיד דרישה של חברה מסודרת. עוד במצרים העתיקה לפני 5000 שנה נגזר עונש מוות לבוני הפירמידות והמקדשים ששכחו לכייל את כלי מדידת האורך שלהם בכל ירח מלא. לא אז ולא היום הציבור אינו מוכן לקבל תוצאות מדידה מזויפות או שגויות גם בהליך מסחרי ונעזר בחוק ע"מ למנוע זאת. במקורותינו בספר ויקרא פרק י"ט פסוקים ל"ה ,ל"ו - מצוינת החובה להשתמש במדידות נכונות: "לא תעשו עול במשפט במדה במשקל ובמשורה: מאזני צדק אבני צדק איפת צדק והין צדק יהיה לכם..."

למרות חוקים מחמירים במהלך ההיסטוריה של הציויליזציה, היה ברור למשתתפי הכנס שעדיין קיימות שאלות בלתי פתורות רבות שחשוב לדון בהן. מסיבה זו גלש מושב פתיחת הכנס להרצאה המבריקה של דר' א. חולי, יו"ר האגודה הישראלית לאיכות, שנושאה היה "מצוינות לאומית ואיכות חיים כפועל יוצא של תוצר ושירות טובים יותר". דבריו הומחשו בעזרת סרטון מעניין. הכנס נמשך בהרצאתו של דר' א. קוסלמן, מזכיר CITAC (הארגון הבינלאומי לעקיבות בכימיה אנליטית) על משימות ואסטרטגיות של הארגון בתחום פיתוח מטרולוגי בכימיה. דר' א. דריזין, מנהלת הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, דיברה על תפקיד ILAC (האיגוד הבינלאומי להסמכת מעבדות) ביישום עקרונות מטרולוגיים במעבדות. את מושב הפתיחה סיימה הרצאתו של מר ג. דייטש, ממונה על התקינה בישראל, שדנה בנושא "מטרולוגיה כאחד ממרכיבי תשתית האיכות בישראל".

לאחר מכן התקיים דיון מעניין סביב שולחן עגול - "מילון בינלאומי בעריכה מחודשת של מושגים בסיסיים וכלליים במטרולוגיה: מסבך או עוזר ?" בהנחייתו של פרופ' פ. דה בייאבר, בלגיה. הוא הצליח לשכנע את משתתפי הדיון שהמילון אכן עוזר.

בימי שני ושלישי של הכנס עבדו מטרולוגים וכימאים אנליטיים במושבים שונים מקבילים כולל מושב שהוקדש להצגת פוסטרים. מאמרים נבחרים מהמושבים יפורסמו בעיתון הבינלאומי "Accreditation and Quality Assurance" ביוני או יולי 2004 שיהיה מוקדש כולו לכנס זה. בנוסף התקיימו בימים אלה מפגש אזורי של NCSLI (ארגון בינלאומי של מעבדות סטנדרטיות) בהנחייתו של דר' א. שנהר, מתאם אזורי, ואסיפה כללית של האגודה הישראלית למטרולוגיה (יו"ר דר' א. קוסלמן).

ביום האחרון התקיים שולחן עגול שני בנושא :"מטרולוגיה: חוק פטנטים ופרקטיקה" בהנחייתו של מר מ. כהן, יו"ר של קבוצת-Eitan, Pear, Latzer & Cohen Zedek, LLP" ", ישראל-ארה"ב, שהיה חיוני ביותר הן למטרולוגים והן לכימאים האנליטיקאים. כמו כן התקיים באותו יום המושב הכללי להסמכת מעבדות שדן בשני נושאים שנויים במחלוקת: האחד מתייחס לאי - וודאות הדגימה, והשני לתועלת שמופקת מתעודות כיול ובדיקה ללא הסמכה. הועלתה דעה שאי וודאות דגימה, כקונספט, היא מרכיב חשוב של אי וודאות מדידה מורחבת, אם כי הגזמה בעובדה זו אינה מקובלת, במיוחד במדידת תכונות נוזלים ואפילו נוזל הטרוגני כדם. הנושא השני בדבר התועלת שמופקת מתעודות כיול ובדיקה ללא הסמכה נבע מאספקטים כלכליים: מעבדה שעברה הסמכה על מספר סוגי מדידה שהיא מבצעת, לא מעונינת בהרחבת תחומי ההסמכה בגלל לחץ הלקוחות להורדת מחירי הכיול והבדיקה.

ע"פ דעת המשתתפים הכנס היה מעניין, מלמד והתקיים באווירה חמה. האגודה הישראלית למטרולוגיה שהייתה המארגנת המקומית של הכנס מתכננת כנסים דומים גם בעתיד.